Juli 2025 • AI in communicatie

Hoe je AI kan inzetten in jouw communicatie

Sinds enkele jaren is het gebruik van AI een meer prominente plaats gaan innemen in onze wereld. Het gebruiksgemak van de digitale tools weegt voor veel mensen niet langer op tegen het immorele aspect*. Ook in jouw communicatie kan AI een helpende hand spelen, maar hoe zet je AI in op een manier die nog trouw blijft aan jouw merk?

Het belangrijkste dat wij doen in communicatie is ons eigen verhaal vertellen. Het grootste gevaar van AI is dan ook dat, als iedereen dezelfde taal- en beeldmodellen gebruikt om automatisch content te genereren, we terecht gaan komen in een eenheidsworst. Los van het immorele aspect* is er eigenlijk géén probleem met het gebruik van AI in communicatie, je moet alleen leren dat het een hulpmiddel is, en geen vervanging voor bestaande taken. Het vervangt geen illustrators, designers of redacties, want wat er uit AI komt, is eigenlijk hélemaal niet onmiddellijk geschikt voor gebruik. Je moet dit nog omzetten naar iets dat werkt voor jouw merk.

Als voorbeeld verwijs ik naar deze Facebookpost van de uitleendienst van Vlaams-Brabant.

ChatGPT heeft ondertussen (zomer 2025) een redelijk unieke eigen stijl ontwikkeld om beelden mee te genereren. Deze cartoonachtige tekeningen, met dit herkenbare kleurgebruik en de grainy textuur, kom je tegenwoordig steeds meer en meer tegen. In zijn basis, als je zelf niet voldoende uitleg geeft aan ChatGPT, zal er dit soort beeld uitkomen als je hen vraagt een beeld te genereren. Ook het overmatige gebruik van emoji’s en em-dashes is een opvallende weggever dat ook die tekst wel eens door AI zou kunnen gemaakt zijn.

Het gebruik van AI is dus zeker werkbaar, maar als je niet bijstuurt, neemt dit wel weg van de uniekheid van jouw merk.

 

Hoe kan ik deze uitkomst dan verbeteren?

Er zijn eigenlijk drie opties. De AI-tools genereren op basis van jouw input een bepaalde output. Jij kan zowel je input, als wat de AI met jouw input doet, verbeteren zodat de AI leert uit wat je wil en betere resultaten produceert. En die output kan jij natuurlijk altijd nog bijsturen voor je het post.

Zo kan je met enkele kleine aanpassingen het beeld meer uniek maken voor je eigen merk.

In het voorbeeld hiernaast werden enkele van de subtiele fouten van de AI verwijderd in bv. de walkietalkies, en voegde ik het logo van de provincie toe op een van de shirts.

De gehele look en feel is nog steeds duidelijk AI-gegenereerd, maar de toevoeging van het logo maakt het wel duidelijk meer op maat.

After-the-fact beeld of tekst aanpassen helpt je om je eigen stijl te behouden, en merkherkenning is een enorm belangrijke factor in je communicatie. Maar je kan tools zoals Midjourney en ChatGPT dus ook duidelijkere instructies geven, waardoor hun output méér in lijn is met jouw unieke flavour. Bijvoorbeeld, je kan aan ChatGPT de instructie meegeven enkel in je-jouwvormen te spreken. Je kan vragen om beelden te maken die meer realistisch zijn. En wanneer er iets uitkomt dat je niet aanstaat, zeg je: "Dit is niet wat ik zoek", en leg je uit wat er beter moet.

ChatGPT gaat dat onthouden en proberen hier rekening mee te houden. Natuurlijk zijn de tools niet feilloos, je zal soms je eigen instructies moeten herhalen, maar hoe meer je duidelijke instructies geeft, hoe beter de output gaat zijn. (Bekijk hier een voorbeeld)

Kortom. AI is een leuke tool en je kan er wel wat mee in je communicatie. Je moet alleen leren hoe jij de AI naar jouw hand omzet. Door het gewoon te gebruiken zonder bij te sturen, verlies je je eigen stem, maar met makkelijke simpele tweaks kan je heel snel jouw communicatie weer laten uitstralen exact wie jij als merk wil zijn.

Wil je meer leren over hoe je AI kan inzetten in jouw communicatie, of kan jij wel een communicatievriend gebruiken om je daarbij te helpen? Let's get in touch, en dan help ik je graag verder! Start hier.

 


* immoreel? Yes, er zijn 2 argumenten tégen AI dat je in rekening zou moeten brengen. De eerste is de ecologische impact. Zo'n AI model slurpt enorm veel energie. De ecologische voetafdruk is dan ook niet te onderschatten. Een ander ding om in rekening te brengen is het schenden van menselijke copyrights. AI modellen zoals Midjourney en ChatGPT worden getrained. Hun digitale brein krijgt data aangeleverd, leert daar uit, en kan dan die digitale data herkouwen tot nieuwe data. Jij kan nu perfect aan een van beiden vragen om jezelf na te maken als een Pixar personage, en die zullen dat perfect doen, maar hebben ze daar het recht wel toe? Voor grote merken zoals Disney is dat argument makkelijk verdedigbaar, maar AI is zo wel nefast voor kleine en beginnende artiesten. Je eigen stijl willen ontwikkelen in een wereld waar een computer met weinig moeite jouw stijl direct kan leren en herproduceren is bijna onbegonnen werk. Het is daarom aan jou als gebruiker van AI-tools om de balans goed te leggen.

Haal meer uit onze website dankzij cookies

Onze website maakt gebruik van cookies, o.a. om het gebruiksgemak te verhogen en bezoekersstatistieken bij te houden.

Ik accepteer alle cookies Cookies weigeren Stel uw voorkeuren in