Juli 2025 • AI in communicatie
Een voorbeeld: hoe genereer ik betere content in AI?
Sinds enkele jaren is het gebruik van AI een meer prominente plaats gaan innemen in onze wereld. Je kan meer lezen over dit onderwerp in deze blogpost over AI in communicatie. Op deze pagina geef ik graag een concreet voorbeeld.
Je kan aan ChatGPT de instructie meegeven enkel in je-jouwvormen te spreken. Je kan vragen om beelden te maken die meer realistisch zijn. En wanneer er iets uitkomt dat je niet aanstaat, zeg je: "Dit is niet wat ik zoek", en leg je uit wat er beter moet. ChatGPT gaat dat onthouden en proberen hier rekening mee te houden. Natuurlijk zijn de tools niet feilloos, je zal soms je eigen instructies moeten herhalen, maar hoe meer je duidelijke instructies geeft, hoe beter de output gaat zijn.
Een voorbeeld: ik was op zoek naar een beeld dat een specifiek gevoel moest uitstralen, en vond dit zelf niet terug in mijn fotodatabanken.
Ik vroeg aan chatGPT:
"Wil je me helpen een midjourney prompt te schrijven? Ik wil een beeld alsof het een foto is langs achter of opzij getrokken van een persoon in een typische safari outfit, die vanuit de jeep in de jungle tuurt, zo met hun hand boven hun ogen alsof ze in de verte iets aan het zoeken zijn."
Ik kreeg als antwoord:
"photo of a person in safari outfit sitting in a jeep in the jungle, viewed from behind or side angle, looking out into the wilderness with one hand raised above their eyes to block the sun, tropical foliage around, natural lighting, cinematic composition, high realism"
Door instructies te geven zoals "cinematic composition" en "high realism" krijg je beelden die realistischer aanvoelen.
Soms zijn deze beelden direct bruikbaar, soms moet je tweaken.
Dit beeld maakte chatGPT:
Dit beeld maakte Midjourney:
Bijvoorbeeld, ik gaf wel aan dat ik safari wilde, dus de beelden zijn donkerder groen. Maar misschien is het beeldgebruik van mijn merk helderder. Dan kan ik vragen om meer licht toe te voegen, of minder drukke bebossing te voorzien. Je kan trouwens ChatGPT dus perfect inzetten om zelf betere prompts te schrijven. Dat voelt soms raar aan, maar helpt je om de juiste bewoordingen te vinden om tot het beste resultaat te komen voor jouw merk.